اخبار قرآنی (سومین فراخوان فضاسازی سوره های قرآن کریم )

 

 

 سومین فراخوان فضاسازی سوره های قرآن کریم  

 

        

 

 

کانون هنرهای تجسمی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشجویان کشور سومین فراخوان فضاسازی سوره های قرآن کریم را با محوریت سوره ی عصر در بخش های حجم Sclupture  نقش برجسته Bas Relief   هنرمفهومی Conceptual Art عکس Photography  نقاشی Painting لوگو Logoتصویرسازی Illustration پوستر poster برگزار می کند 

 

  مهلت ارسال آثار :  10 دی ماه 1387 

 

 

  حتما به این سایت عالی سر بزنید و اخبار جالب تری را هم دریافت کنید    

                       http://www.qclubs.ir

 

اخبار قرآنی ( ونمایی از قرآن مصحف نور در «موزه ملی قرآن»)

رونمایی از نسخه چاپ شده  

 

قرآن مصحف نور  

  

در «موزه ملی قرآن»  

 

     

 مراسم رونمایی از نسخه چاپ شده قرآن خطی «مصحف نور» همزمان با عید غدیر خم روز چهارشنبه 27 آذر در «موزه ملی قرآن» برگزار می‌شود.  

 مراسم رونمایی از نسخه چاپ شده قرآن خطی «مصحف نور» متعلق به قرن دهم هجری همزمان با عید‌ سعید غدیر خم چهارشنبه 27 آذر از ساعت 9:30 صبح در موزه ملی قرآن کریم برگزار می‌شود.

در این مراسم حجت‌الاسلام ‌و المسلمین «سیدمحمد خاتمی»، «احمد مسجدجامعی» رئیس موزه ملی قرآن کریم»، «سیدمحمد‌صادق خرازی» از مدیران اجرایی طرح چاپ قرآن، «محمد احصایی»، خطاط، به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

از دیگر برنامه‌های این مراسم که اصحاب فرهنگ و هنر و تنی چند از خادمان قرآن‌کریم نیز حضور خواهند داشت، مدیحه‌خوانی دو تن از شاعران به مناسبت عید غدیر است.

علاقه‌مندان می‌توانند به موزه ملی قران کریم به نشانی تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان امام‌خمینی(ره) مراجعه کنند.

اخبار قرآنی ( انتشار جلدهای 26 و 27 فرهنگ قرآن )

 

آماده انتشار شد :  

 جلدهای 26 و 27 فرهنگ قرآن  

 

با موضوع پیامبر اعظم

 

      

 

جلدهای 26 و 27 از بزرگ‌ترین پروژه قرآنی فرهنگ قرآن مربوط به حضرت محمد (ص) پس از انجام مراحل نهایی آماده نشر شد.   

 به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام  عیسی عیسی‌زاده، سرپرست گروه فرهنگ نامه‌های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن، با اعلام این خبر گفت: این پروژه مشتمل بر بیش از هزاران عنوان ویژه پیامبر اعظم (ص) است که جامع‌ترین اطلاعات مربوط به آن حضرت را در اختیار مخاطبان و شیفتگان آن حضرت قرار می‌دهد. وی در ادامه ابراز امیداواری کرد با توجه به بی‌نظیر بودن این فرهنگ‌نامه درباره پیامبر اعظم(ص)، مسئولان به صورت فوق‌العاده نسبت به انتشارآن اقدام کنند تا این آثار هرچه زودتر در اختیار شیفتگان معارف نورانی قرآن قرار بگیرد. فرهنگ قرآن، اثر ارزشمندی است که توسط گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در30 جلد منتشر خواهد شد. نقل از خبرگزاری ایبنا

اخبار قرآنی (کتابت قرآن با دو خط نستعلیق و نسخ)

                                    
 
            کتابت قرآن با دو خط نستعلیق و نسخ  
 

         

 
کتابت نخستین قرآن دو خط جهان با تلاش سید اصغر موسویان، کاتب ایرانی، به پایان  رسید.
سید اصغر موسویان در حاشیه دیدار با آیت‌الله العظمی علوی بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که نگارش این قرآن طی یک سال و با کار روزانه متوسط پنج ساعت به انجام رسیده است، گفت: این قرآن با دو خط مختلف که یکی ترکیبی از نسخ و ثلث و دیگری نستعلیق است، نگارش شده و در نوع خود بی‌نظیر است.

وی تعداد صفحات این قرآن را 600 صفحه به صورت یک رو و در چهار رنگ آبی، مشکی، قرمز و سبز عنوان و خاطرنشان کرد: این قرآن در قطع رحلی با وزن تقریبی بیش از 10 کیلوگرم  بر روی کاغذ گلاسه 150 گرم کتابت شده است.

موسویان که با نگارش این قرآن کتابت هفتمین قرآن خود را به پایان رسانده است، افزود: کتابت قرآن را به نیت چهارده معصوم(ع) آغاز کرده‌ام و در نظر دارم چهارده قرآن کتابت کنم.

این قرآن به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.نقل از خبرگزاری ایبنا

اخبار قرآنی(عامل اسلام آوردن یک تیم ژاپنی)

 
 
تاکید بر "تین و زیتون" در قرآن،   
 
 
 عامل اسلام آوردن یک تیم ژاپنی  
 
          
یک تیم تحقیقاتی ژاپنی در تحقیقات علمی خود به دلیل ذکر "تین و زیتون" در قرآن کریم مسلمان شدند.

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شبستان، یک تیم تحقیقات ژاپنی هنگام تحقیقات علمی خود درباره ماده ای در مغز انسان به علت آیه های قرآن کریم به دین مبین اسلام گرویدند. 

دکتر طه ابراهیم خلیفه، استاد داروهای گیاهی و پزشکی دانشگاه الازهر و رییس سابق این دانشگاه گفت: یک تیم از علمای ژاپنی اقدام به تحقیق درباره ماده "میثالوثیونیدز" که بیشترین تأثیر را در از بین بردن عوارض پیری دارد، کردند. 

دکتر ابراهیم خلیفه افزود: این تیم طی تحقیقاتی دریافتند این ماده تنها در انجیر و زیتون وجود دارد و سپس این ماده را از انجیر و زیتون استخراج کردند. 

استاد داروهای گیاهی خاطرنشان کرد: این تیم ژاپنی همچنین تحقیقاتی در قرآن کریم کردند و دریافتند که نام تین (انجیر) یک بار در قرآن آمده و اما نام زیتون به طور صریح شش بار و یک بار نیز به صورت ضمنی در آیه 20 سوره مومنون آمده است. 

دکتر طه ابراهیم خلیفه، تمامی اطلاعات جمع آوری شده در قرآن را برای تیم تحقیق ژاپنی فرستاد و در کنار این اطلاعات یادداشت کرد که تمامی این اطلاعات 1428 سال پیش در قرآن آمده است.

این اقدام دکتر خلیفه پس از اطلاع نسبت به مطالب قرآن کریم درباره ماده میثالوثیونیدز بود. 

این ماده را مغز انسان و حیوان به میزان کم ترشح می کند و همراه آن ماده پروتئینی گوگرد نیز وجود دارد که ادغام روی، آهن و فسفر را در مغز امکان پذیر می کند و این ماده واقعا برای زندگی انسان مهم است و باعث کاهش کلسترول، تقویت قلب و کنترل تنفس می شود. 

ترشح این ماده در مغز انسان به تدریج از سن 15 سالگی آغاز می شود، ولی ترشح آن در فاصله 35 تا 60 سالگی کاهش می یابد.    نقل از شیعه نیوز

اخبار قرآنی ( اولین دوره مسابقات قرآن بانوان کشور)

 

اولین دوره مسابقات قرآن  

  بانوان سراسر کشور برگزار می‌شود 

  

  Go to fullsize image   Go to fullsize image  Go to fullsize image

 اولین دوره مسابقات حفظ و ترتیل‌خوانی قرآن کریم بانوان سراسر کشور از سوی دارالقرآن علی‌ابن‌ابیطالب(ع) روزهای پنج‌شنبه و جمعه، 21 و 22 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.  

«حسین سبز‌علی» مسئول دارالقرآن علی‌ابن‌ابیطالب(ع)، با اعلام این خبر گفت: اولین دوره مسابقات حفظ و ترتیل‌خوانی قرآن کریم ویژه بانوان سراسر کشور پنج‌شنبه و جمعه، 21 و 22 آذرماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

این قاری و داور بین‌المللی قرآن ادامه داد: اولین دوره این مسابقات در رشته‌های حفظ کل قرآن کریم، حفظ 10 و 20 جزء قرآن و رشته ترتیل‌خوانی برگزار خواهد شد.

سبزعلی تصریح کرد: هر استان چهار نفر از بانوانی که به عنوان نفرات برتر مسابقات استانی در سال 1386 بوده‌اند، به منظور شرکت در این مسابقات اعزام می‌کنند.

وی در ادامه اسامی داوران این دوره از مسابقات را چنین اعلام کرد: استادان «شهریار پرهیزگار، محمد عباسی، مهدی قره‌شیخ‌لو، عباس امام‌جمعه، محمدحسین سعیدیان، محسن موسوی‌بلده، حسینعلی شریف، ثابتی و اصل‌محمدی » داوری این دوره از مسابقات را به عهده دارند.

مسئول دارالقرآن علی‌ابن‌ابیطالب(ع) در پایان یادآور ‌شد: این دوره از مسابقات در تهران، میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام، حسینه فاطمیون، دارالقرآن علی‌ابن‌ابیطالب(ع) برگزار می‌شود.

اخبار قرآنی ( توزیع قرآن تحریف شده میان حجاج ایرانی!)

 
توزیع قرآن تحریف شده  
 
میان حجاج ایرانی! 
 
   
Go to fullsize image  Go to fullsize image  Go to fullsize image 
منابع آگاه از عربستان سعودی خبر می‌دهند، انتشارات ملک فهد که سالانه میلیون‌ها جلد قرآن مجید در قالب‌های بسیار زیبا منتشر و در داخل و خارج از عربستان سعودی توزیع می‌کند، قرآن‌هایی به حجاج ایرانی بیت الله الحرام هدیه می‌دهد که ترجمه‌ای تحریف شده از کلام وحی ارائه می‌دهد.
: یکی از زائران بیت‌الله الحرام در این زمینه به خبرنگار ما گفت: انتشارات ملک فهد (وابسته به دولت عربستان سعودی) از سال‌ها پیش در ایام حج قرآن های بسیار نفیسی به حجاج هدیه می‌کرد که حجاج ایرانی نیز از این هدیه بهره‌مند می‌شوند اما این انتشارات، امسال اقدام به توزیع قرآنی با ترجمه فارسی تحریف شده کرده است که اقدامی تأمل برانگیز به شمار می‌رود.

این زائر خانه خدا در ادامه افزود: در ترجمه قرآن مذکور علاوه بر ترجمه تحت اللفظی کلام‌الله مجید، با کپی برداری وارونه از قرآن با ترجمه عبدالحمید آیتی که انتشارات سروش به زیور طبع آراسته، ذیل عبارات در لفافه تأکید کرده آیات منتسب به چه کسانی است و بیشتر اوصاف را به خلفای راشدین منتسب کرده است.

وی همچنین گفت: مترجم قرآن مجید چاپ انتشارات ملک فهد ذیل آیاتی که بر اساس تفاسیر به صورتی روشن و آشکار در وصف امام علی(ع) است، نه تنها به نام مبارک آن حضرت اشاره نکرده است بلکه ترجمه آیات مذکور را با استفاده از کلمات نامرتبط وارونه کرده تا هیچ کس متوجه نشود آیه در وصف چه کسی نازل شده است.

این زائر بیت‌الله الحرام با ابراز تأسف از انتشار قرآن مجید با ترجمه تفسیری تحریف شده توسط انتشارات ملک فهد وابسته به حکومت عربستان سعودی که برخی حجاج به دلیل عدم اطلاع از محتوای پاورقی های آن صرفا به دلیل زیور طبع آن را وقف مساجد کردند، از سازمان حج و زیارت خواست که تمهداتی در نظر گیرد که در آینده، چنین قرآنی بین حجاج ایرانی توزیع نشود. 
 
به نقل از شیعه آنلاین

اخبار قرآنی ( همایش سراسری طب و قرآن در یزد برگزار می شود)

 

 در یزد برگزار می شود:

 

همایش سراسری طب و قرآن 

 

    Go to fullsize image  Go to fullsize image

 همایش طب و قرآن به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار می شود. 

 این همایش با هدف ایجاد فضای معطر قرآنی و نزدیکتر کردن علوم روز با مبانی قرآن و تحقیقات پزشکی در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

خلقت انسان در قرآن و مبانی پزشکی آن، طب پیشگیری، طب تغذیه، اخلاق پزشکی، درمان شفای بیماری از منظر طب و قرآن و سنت از محورهای این همایش است.

تاکنون حدود 50 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده و احتمال می رود تا 15 دیماه، آخرین مهلت ارسال آثار، تعداد مقالات ارسالی به دو یا سه برابر برسد.

همایش یاد شده 16 تا 18 اردیبهشت ماه 88 با حضور هزار نفر از اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان حوزه های قرآنی و پزشکی برگزار می شود. 

علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به دبیرخانه همایش در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه واقع در مجتمع پیراپزشکی یا به آدرس اینترنتی همایش در سایت SSU.AC.IR مراجعه کنند.

همایش سراسری طب و قرآن از سالهای آینده به صورت سالانه یا دو سالانه برگزار می شود.

اخبار قرآنی ( دانشنامه معاد در قرآن )

 

دانشنامه معاد  در قرآن 

 

   

        

 دانشنامه معاد در قرآن با بیش از 630 مطلب شامل گزیده‌ کتاب، مقالات، چیکده پایان نامه و مجلات قرآنی با محوریت معاد بر روی پایگاه حوزه نت قرار گرفت. 


  دانشنامه معاد در قرآن با بیش از 630 مطلب دربردارنده گزیده‌ کتاب، مقالات، چیکده پایان نامه و مجلات قرآنی با محوریت معاد بر روی پایگاه حوزه نت  قرار گرفت.

سید علی طباطبایی، مدیر اجرایی پایگاه حوزه هدف از تولید این دانشنامه را جمع آوری و ارائه کلیه اطلاعات ویژه معاد به منظور تسهیل در امر تحقیق و پژوهش محققان عنوان کرد.

وی گفت: این دانشنامه دارای 634 مطلب در قالب 12نمایه اصلی و 27 نمایه فرعی می باشد که به تازگی بر روی پایگاه حوزه نت قرار گرفته است.

طباطبایی مرگ، معاد و زندگى پس از مرگ، رابطه دنیا و آخرت، آثار ایمان به معاد، برزخ اولین عالم پس از مرگ، قیامت، معاد از نگاه پرسش و پاسخ، معاد از دید گاه معصومین(ع)، معاد از منظر فلاسفه و عرفا را از نمایه های اصلی این دانشنامه عنوان کرد.

وی افزود: علما و آثاری در معاد، معاد در آئینه ادب، شعر و داستان، کتاب و پایان نامه در موضوع معاد از دیگر نمایه های اصلی دانشنامه معاد می باشد.

وی در ادامه به معرفی برخی از نمایه های فرعی این دانشنامه پرداخت و گفت: امکان معاد، ادله معاد در قرآن و روایات، ادله منکران معاد، معاد در ادیان و مذاهب، بقای روح، تناسخ و معاد، شبهه آکل و مأکول، ماهیت مرگ، اجل معین و غیر معین «اجل حتمى و غیر حتمی»، ترس از مرگ و  قبض روح از جمله نمایه های فرعی این دانشنامه است.

طباطبایی به نمونه مقالات ارائه شده در این دانشنامه اشاره کرد و افزود: مرگ، معاد کافران، تعبیر قرآن درباره مرگ، روزی که صور دمیده می‏شود، قبر و برزخ در قرآن، قرآن و حیات جاویدان، بهشت در قرآن، پل سرنوشت‌ساز، دانستنی‌هایی از قرآن(بیش از پاداش عمل)، از مقالات ارائه شده در این دانشنامه است.   نقل از خبرگزاری رسا 

 


اخبار قرآنی ( آثار خوشنویسی نخستین بانوی کاتب کل قرآن )

 

به نمایش در می آید:   

آثار خوشنویسی نخستین بانوی کاتب قرآن 

 

  

       

  نمایشگاه "شوق مرور" شامل 63 تابلو از آثار خوشنویسی فریبا مقصودی نخستین بانوی کاتب کل قرآن به مناسبت اعیاد قربان و غدیر در موزه هنرهای دینی  

امام علی (ع) برپا می‌شود.

 

این نمایشگاه شامل بخشی از سی جزء قرآن در سی تابلو و سی طرح متفاوت با قلم غبار است که همراه با تذهیب، قطاعی، جداول و کاغذ دست ساز (ابری) ارائه شده و در کنار گزیده شاهکارهای ادب فارسی از رودکی، فردوسی، سعدی، حافظ، شیخ ابوسعید ابوالخیر، شیخ عطار، شیخ بهایی و ... با ترکیب «تابلو مرقع» برای نخستین بار در سیر تاریخ خوشنویسی ایران ارائه می‌شود.  


همچنین بخشی از این نمایشگاه به آثار هنری انتشاریافته این هنرمند از جمله قرآن مجید، مناجات حضرت علی(ع)، شرح زیارت عاشورا، دیوان حافظ، رباعیات خیام، گلستان سعدی، دیوان وحدت کرمانشاهی، دیوان پرتو کرمانشاهی، دیوان سید یعقوب و... اختصاص خواهد داشت.  


آیین گشایش نمایشگاه «شوق مرور» ساعت 16 روز یکشنبه 17 آذرماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولی عصر - روبروی بزرگراه نیایش - بلوار اسفندیار - شماره 35 برگزار می شود و بازدید از این نمایشگاه تا 28 آذرماه از ساعت 9 تا 18 میسر خواهد بود.